
Pasek klinowy w kosiarce - co to jest, za co odpowiada, kiedy go wymienić i ile wytrzymuje?
Kosiarka to urządzenie, z którego korzystają nie tylko rolnicy. Żadne urządzenie tego typu nie będzie odpowiednio działało bez paska klinowego – elementu, który przywołuje skojarzenia związane głównie z samochodami. Co warto wiedzieć na ego temat? Jak jest zbudowany i w jaki sposób go wymienić? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Co to jest pasek klinowy?
Zastanawiasz się, co to jest pasek klinowy? To ważny podzespół każdej kosiarki. Sprawia on, że niektóre elementy mogą się poruszać. Jest on elastyczny, a do jego wykonania wykorzystuje się trwałe materiały. Warto podkreślić, że w kosiarkach spalinowych jego obciążenie jest większe niż w modelach elektrycznych, przez co muszą być one jeszcze bardziej wytrzymałe. Gdzie jeszcze można spotkać pasek napędu? Na pewno w samochodach, alternatorach, odśnieżarkach oraz ciągnikach.
Budowa pasa klinowego
Z czego się składa pas klinowy do maszyny rolniczej? Z reguły jego budowa obejmuje 3 warstwy:
- warstwa wewnętrzna – określana jest także mianem „warstwy podatnej”, zapewnia paskowi odporność i elastyczność, do jej stworzenia wykorzystuje się zwykle mieszanki gumowe lub kauczuk,
- warstwa nośna – zrobiona jest w większości przypadków z tworzywa sztucznego, jej zadaniem jest zapewnianie odpowiedniej pracy paska oraz samej przyczepności, przyjmuje ona postać linek z twardych materiałów, takich jak np. aramid, poliamid czy nawet i stal,
- warstwa tkaninowo-gumowa – pozwala zachowywać paskowi odporność na różne warunki i obciążenia – do jej wykonania wykorzystuje się materiały bazowe oraz uszlachetniające, którym niestraszne zmiany temperatur, ścieranie, zanieczyszczenia, środki smarne, chemikalia czy też działanie wiatru i piasku.
Dodajmy, że paski klinowe mają przekrój przypominający trapez.
<>
Pas klinowy – rodzaje
Można wyróżnić następujące rodzaje pasa klinowego:
- pasek klasyczny – określany jest też mianem „normalnoprofilowego”, ma prostą konstrukcję, jest zdecydowanie najpopularniejszy,
- pas klinowy uzębiony (pas klinowy zębaty) – od wewnątrz posiada on ząbki, dzięki którym może lepiej rozłożyć siły i które wpływają na jego większą wytrzymałość, wydajność oraz samą przyczepność,
- pas wąskoprofilowy – posiada uzębienie wewnętrzne bierne, a do tego zapewnia niewielki poślizg, posiada ścięte boki oraz okrycie, jest w stanie przenosić większą moc niż inne paski, o podobnych gabarytach,
- pasek wieloklinowy – łączy funkcję pasków klinowych i płaskich, cechuje się ograniczonym poślizgiem, dzięki czemu dobrze zdaje egzamin przy przenoszeniu dużych mocy,
- pasek dwustronnie klinowy – jego działanie jest bardzo podobne do paska klinowego uzębionego, jednak ma on ząbki po obu stronach.
- pasek zespolony – zbudowany jest z kilku pasków klinowych mających te same gabaryty, są one połączone ze sobą przy pomocy taśmy łączącej, dzięki czemu zyskują lepszy poślizg,
- pas wielorowkowy – zbudowany jest z kilku rowków (zazwyczaj od trzech do pięciu), wyróżnia się on dużą wytrzymałością,
- pasek otwarty i zamknięty – pierwszy z nich wykorzystuje się w momencie, gdy na skutek zabudowy nie można skorzystać z tego drugiego.
W sklepach można znaleźć również pas klinowy dwustronny, który zapewnia lepszą wytrzymałość oraz przyczepność, co ma niebagatelna znaczenie przy częstej eksploatacji kosiarki, na dużych powierzchniach.
Za co odpowiada pasek klinowy?
Zastanawiasz się, za co odpowiada pasek klinowy? Przede wszystkim przekazuje moc silnika do mechanizmów roboczych. Wraz z kołem pasowym tworzy on przekładnię, której celem jest przenoszenie ruchu z silnika na osie. Cała operacja odbywa się płynnie i nie wywołuje hałasu. Dzięki niej obsługa omawianego przez nas urządzenia jest o wiele przyjemniejsza – nawet jeśli pracujesz na gęstej trawie. Ostrza obracają się wówczas z odpowiednią prędkością, dzięki czemu możliwe jest równomierne koszenie. Co więcej, pas napędu sprawia, że kosiarka pracuje znacznie wydajniej.
<>
Kiedy wymienić pasek napędu?
Jeśli zastanawiasz się, kiedy wymienić pasek napędu, najlepiej to zrobić wtedy, gdy widoczne są na nim objawy zużycia, a więc przetarcia, rozwarstwienia czy też pęknięcia – najlepiej w takiej sytuacji przejrzeć całą jego powierzchnię wyginając pasek w miejscach, w których zlokalizowane są wgłębienia rowków.
Oprócz tego sygnałem alarmowym powinny być głośne, wydawane przez urządzenie dźwięki, które pojawiają się zwłaszcza przy jego włączaniu, a także przy koszeniu, kiedy na zewnątrz panują niskie temperatury oraz duża wilgoć – zużyty pasek klinowy piszczy w takiej sytuacji. Jest to efekt tego, że ślizga się on wówczas po rolkach napędzających. Warto jednak podkreślić, że pisk może być skutkiem zabrudzenia powierzchni paska lub słabego jego naprężenia.
Co więcej, powinien mieć on gładkie i równe krawędzie na całej powierzchni – jeśli tak nie jest, pora na jego wymianę – na szczęście nie jest to trudne do zrobienia. Ponadto zużyty pasek klinowy doprowadza do nieregularnego cięcia – w takiej sytuacji warto jest założyć nowy. Zużyty pasek wielorowkowy pasek klinowy jest także rozciągnięty i zniekształcony.
Ile wytrzymuje pasek klinowy do maszyny rolniczej?
Trudno powiedzieć, ile wytrzymuje pasek klinowy. Pewne jest to, że im częściej dochodzi do jego eksploatacji, tym krócej pracuje. Aby jego wymiana nastąpiła w odpowiednim czasie, należy regularnie dokonywać jego kontroli wizualnej – w przeciwnym razie może on pęknąć, doprowadzając do awarii przekładni lub silnika. Warto dodać, że czasami producent określa, jaka jest właściwa żywotność tego podzespołu.
Jak dbać o pasek klinowy?
Oprócz wspomnianej wyżej kontroli wizualnej należy pas systematycznie konserwować. W sklepach można znaleźć sporą liczbę preparatów (np. w formie aerozolu czy płynu), które pozwolą Ci to robić. Każdy z nich należy precyzyjnie aplikować.
Polecamy raz na jakiś czas sprawdzać również, czy jakieś ciało obce przypadkiem nie trafiło do mechanizmu – może to doprowadzić nie tylko do zerwania paska, ale i poważnych uszkodzeń. Dobrze jest też systematycznie kontrolować poziom napięcia paska napędu i, jeśli będzie istniała taka potrzeba, odpowiednio go regulować. Warto dbać też o czystość mechanizmów – pozostałości np. po trawie mogą negatywnie wpływać na działanie omawianego przez nas elementu.
Jak dobrać pas klinowy do maszyny rolniczej?
Jak dobrać pas klinowy do maszyny rolniczej? Na początku musisz się dowiedzieć, jaki jego rodzaj jest zamontowany w Twoim urządzeniu (znajdziesz te informacje w instrukcji dla użytkownika lub po rozkręceniu paska – na gładkiej stronie powinny widnieć dane o jego długości i szerokości, ale też o typie materiału oraz klasie wytrzymałości).
Jeżeli nie masz informacji na ten temat, możesz udać się ze starym paskiem do serwisu – sprzedawca powinien wówczas wybrać odpowiedni jego typ. Polecamy również sprawdzić, jaki numer fabryczny posiada zużyty pasek klinowy. Jeżeli nie masz dostępu do takiej informacji, możesz całość dopasować na podstawie numeru VIN z silnika urządzenia.
<>
Jak zmierzyć pas klinowy do kosiarki?
Chcąc wymieniać omawiany przez nas komponent, należy również odpowiednio go zmierzyć. Warto do tego wykorzystać suwmiarkę, miarkę oraz sznurek (trzeba przyłożyć go do napiętego paska klinowego). Dobrze jest w ten sposób sprawdzić wymiary paska klinowego – jego szerokość, wysokość oraz długość, czyli obwód. Następnie uzyskane dane polecamy porównać z modelami dostępnymi w sklepach.
Warto dodać, że jeżeli chodzi o samą szerokość paska klinowego, zazwyczaj występuje on w wariantach od A do E. W przypadku kosiarki rotacyjnej najczęściej są spotykane takie szerokości, jak A (wynosi 13 mm) i B (wynosi 17 mm).
Jak naciągnąć pasek napędu w kosiarce?
Jeśli Twój pasek piszczy lub przeszkadza podczas koszenia, należy go wymieniać. W jaki sposób? Oto krótka instrukcja.
- Wyłącz kosiarkę.
- Zdemontuj agregat tnący.
- Następnie poluzuj napinacz i wykręć koło napędowe paska – zlokalizowane jest ono w pobliżu silnika.
- Wysuń stary pasek i tam, gdzie był on usytuowany, zamontuj nowy.
- Korzystając z koła napinacza oraz nałożonej na niego sprężyny, naciągnij pasek – musi być on naprężony, ale nie skręcony. Sprężynę należy zamontować na śrubie lub uchwycie oraz na drugiej śrubie zlokalizowanej w podwoziu.
- Po wykonaniu tego kroku pasek nie powinien dotykać sprężyny ani wydawać niepokojących odgłosów.
- Po przymocowaniu części silnika z powrotem, należy przekonać się, czy pasek klinowy odpowiednio działa. Jeżeli wszystko jest w porządku, należy przykręcić również agregat tnący.
Jak widzisz, wymiana paska klinowego nie jest szczególnie trudna – wystarczy pamiętać o kilku podstawowych krokach.
Interesują Cię paski klinowe do kosiarki? Sprawdź ofertę Exparto i wybierz idealne modele dla siebie!
<>