Rozmiar ma znaczenie! Rzecz o tym, jak dobrać długość wałka WOM
Wielu klientów pyta nas, jak dobrać długość wałka WOM. To ważne, aby szybko się on nie uszkodził – w przeciwnym razie wyrzucisz pieniądze w błoto. Mimo że na rynku można znaleźć wałki znormalizowane, których długość można teoretycznie dobrać do różnych maszyn, w rzeczywistości nie jest to takie proste. W tym artykule powiemy więcej na ten temat.
Jak dobrać długość wałka WOM?
Zacznijmy od tego, że nie w każdym ciągniku długość wałka WOM będzie taka sama. Wynika to z tego, że nie w każdym tego typu pojeździe koniec belek do początku wałka jest identyczny. Jak mierzyć zatem tę długość? Producenci wałków podają ją w jednostkach L min i max, gdzie L min oznacza długość wału po złożeniu, a L max – długość wału niepracującego.
Na początku należałoby najpierw uczepić maszynę w 3 pozycjach i unieść oraz dokonać pomiarów wałka maksymalnie od dołu, od góry oraz w pozycji naprzeciwko końcówki wałków w jednej linii. Po zmierzeniu tych 3 pozycji należy wybrać najkrótszą odległość końcówek WOM ciągnika i maszyny. Następnie trzeba maksymalnie zsunąć wałek i mierzyć od środka misek krzyżaków. Wymiary muszą się pokrywać. Jeśli chodzi o maszyny zawieszane, długość wału powinna wystarczyć do tego, aby połączyć ciągnik z maszyną w możliwie najniższym położeniu.
Wałki frezowane składamy zawsze w jednej pozycji (są tak wyfrezowane, że inaczej nie da się tego zrobić). Wówczas stałe uszy zaczepu wałka są naprzeciwko siebie – Jeżeli chodzi z kolei o wałek w kształcie cytrynki, to ten aspekt nie ma znaczenia, ponieważ niezależnie od tego, jak się taki wałek obróci, uszy zawsze się ze sobą zgrają.
A jak dopasować krzyżaki do wałków? Należy tutaj zmierzyć średnice miski i rozstaw misek. Nie wszystkie wymiany krzyżaków należy dokonywać samodzielnie. Czasem przy zmianie krzyżaków niezbędna jest prasa hydrauliczna. Ze względu na wały przedniego napędu, aby nie uszkodzić Krzyżaka. Po zamontowaniu krzyżaka przegub powinien chodzić lekko bez żadnych oporów.
Jeżeli mamy frez, trzeba kupować wałek o takiej długości, jakiej się potrzebuje, ponieważ frez nie obejmuje zwykle całej rury a tylko końcówki. Jak się skraca wałek, trzeba o tyle samo skrócić jeden i drugi.
Kwestia obudowy
A co z obudową z zaczepionymi łańcuchami? Jeśli chodzi o nią, różni klienci różnie postępują, przeważnie wiążą łańcuszki do ciągnika, żeby kręciła się obudowa – jeden do maszyny, drugi do ciągnika. Jeżeli osłona jest pęknięta, to należy bezwzględnie ją wymienić dla bezpieczeństwa. Uszkodzona osłona wałka może doprowadzić do „złapania” np. fragmentu koszuli, a to grozi poważnym wypadkiem, nawet śmiertelnym.
Moc wałka
A co z samą mocą wałka? Jeżeli ją dopasowujemy, to niebezpiecznie jest dobierać niższą moc niż moc maszyny. Przykładowo, jeśli zamierzasz założyć np. wałek o mocy 250 Nm do kosiarki rotacyjnej, to ta ulegnie uszkodzeniu. Jeżeli dobierzesz wyższą moc niż ma dane urządzenie, to ulegnie ono destrukcji. Z drugiej strony, jeśli moc wałka będzie większa, w niczym to nie będzie przeszkadzało, chyba że są wymagane sprzęgła – dzieje się tak wtedy, gdy przeciążenie maszyny doprowadza do jej uszkodzenia. Przykładowo, dochodzi do takiej sytuacji wówczas, gdy np. zgrabiarka do siana natyka się podczas pracy na krowi kał. Wówczas dochodzi do dużego obciążenia, a skrzynie kątowe są dość delikatne. Dlatego wałek ma zabezpieczenie zatrzaskowe, które – jeśli się pojawi duże obciążenie – maszyna przestaje się kręcić, a ciągnik pracuje, natomiast wałek się kręci. Bez sprzęgła wałek dalej będzie się kręcił, aż do momentu uszkodzenia przekładni. Jakie sprzęgło należy dobrać do wałka? To już podaje producent w instrukcji maszyny. O tym więcej powiemy niebawem na naszym blogu.
Jesteś zainteresowany naszymi wałami przegubowo-teleskopowymi? Jeśli tak, serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszej oferty!