jak sprawdzić czy orbitrol jest sprawny
4 lip

Jak sprawdzić, czy orbitrol jest sprawny?

Konserwacja części i maszyn

Orbitrole to ważne elementy ciągników oraz innych maszyn rolniczych. Są to zawory sterowania skrętem, które wykorzystuje się w układach kierowania ciężkich urządzeń roboczych. Powinny być one solidne i doskonale odnajdywać się w ciężkich warunkach. Dowiedz się więcej.

Jak działa orbitrol? Schemat

Orbitrol, określany też jako „hydrostatyczny zawór skrętu”, to komponent wykorzystywany do kierowania przepływem oleju w układzie wspomagania kierownicy, który jest niezwykle istotny dla bezpieczeństwa –  zarówno kierowcy, jak i pojazdu. Wprowadziła go na rynek firma Danfoss. Jego konstrukcja jest dość prosta.

A o to schemat układu sterowania bazującego na orbitrolu.

[zdjęcie – schemat]

Jak zbudowany jest orbitrol?

Orbitrol wyposażony jest w korpus, który posiada wyprofilowane i wyfrezowane kanały. Usytuowany jest w nim element, który się obraca pod wpływem ruchów kolumny kierowniczej. Jest on zbudowany w taki sposób, że pod wpływem skrętu kierownicy zmienia się jego położenie i odsłonięty zostaje otwór wylotowy. Dzięki niemu ciecz może trafić do jednego z siłowników, które pełnią ważną rolę w zmianie położenia kół. W przypadku położenia neutralnego czynnik hydrauliczny dociera z powrotem do zbiornika i nie wywołuje żadnych reakcji.

Kiedy następuje obrót w przeciwnym kierunku, przyczynia się to do przepływu do siłownika, który skręca koła w odwrotną stronę. Kształt korpusu oraz elementu obrotowego wpływa na zróżnicowanie ciśnienia w układzie, doprowadzając do mniejszego lub większego ruchu siłowników, co znajduje odzwierciedlenie w poziomie skręcenia kół. Wykorzystywane tutaj siłowniki stanowią w większości przypadków cylindry dwustronnego działania. W praktyce oznacza to, że w wyniku przepływu cieczy dochodzi do jednoczesnego wysunięcia tłoczyska jednego siłownika oraz jego skrócenia w drugim.

<>

Jak sprawdzić krok po kroku, czy orbitrol jest sprawny?

Jak sprawdzić, czy orbitrol jest sprawny? Poniżej znajdziesz odpowiedź.

1. Test nieszczelności

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy omawiany przez nas element nie jest przypadkiem nieszczelny. Najłatwiej to zrobić, kontrolując, czy nie ma śladów oleju w pobliżu omawianego przez nas podzespołu. Jeżeli zauważysz plamy z tym płynem, może to wskazywać na destrukcję uszczelki lub inny problem związany z owym komponentem.

2, Weryfikacja poziomu oleju

Później warto w swoim urządzeniu rolniczym zweryfikować, jak dużo jest oleju w układzie kierowniczym. W tym celu dobrze jest podnieść maskę i znaleźć w niej zbiornik oleju kierowniczego. Spójrz, czy jego ilość mieści się między oznaczeniami minimum i maksimum na wskaźniku. Zbyt niski jego poziom może sugerować wyciek oleju lub problemy z innymi częściami z układu kierowniczego.

3. Weryfikacja ciśnienia oleju

Następnie warto się przekonać, jakie jest ciśnienie oleju w orbitrolu. Najłatwiej jest to zrobić, korzystając z manometru – wystarczy, że podłączysz go do właściwego punktu pomiarowego. Ciśnienie oleju powinno być zgodne z tym, co napisano w instrukcji pojazdu. Jeżeli masz do czynienia ze zbyt niskim ciśnieniem, może wskazywać to na uszkodzenie pompy oleju lub innych komponentów, które zalicza się do układu kierowniczego.

4. Sprawdzenie ruchomości orbitrola

W kolejnym kroku dobrze jest zweryfikować ruchomość orbitrola. Jak to zrobić? W tym celu należy przeprowadzić kilka testów. Na początku należy kręcić kierownicą w prawo i lewo – dzięki temu przekonasz się, czy płynnie się ona porusza i czy nie napotyka na opór. Później obserwuj, czy wraca do pozycji wyjściowej po jej puszczeniu. Jeżeli okaże się, że orbitrol nie jest za bardzo ruchomy, sugeruje to destrukcję lub zużycie znajdujących się w nim części.

5. Obserwacja reakcji na obciążenie

Stabilne sterowanie zawsze powinno być możliwe w przypadku orbitrola, nawet kiedy znajduje się on pod dużym obciążeniem. Chcąc to zweryfikować, można przeprowadzić test obciążeniowy, np. obracając kierownicę wtedy, kiedy pojazd stoi nieruchomo. W sytuacji, gdy występują drgania, szarpnięcia lub trudności związane z utrzymywaniem kontroli na kierunkiem jazdy, może to oznaczać usterki w obrębie orbitrola.

6. Weryfikacja napięcia paska klinowego

Elementem, który w dużym stopniu oddziałuje na funkcjonowanie orbitrola, jest pasek klinowy. Upewnij się zatem, czy jest on odpowiednio napięty. W sytuacji, gdy jest on nadmiernie napięty lub zbyt luźny, może to przyczyniać się problemów z omawianym przez nas komponentem. Najlepiej w takich okolicznościach dowiedzieć się z instrukcji paska klinowego, jak ustawić jego napięcie.

7. Weryfikacja hałasu

Kiedy będziesz manewrować kierownicą, skoncentruj się i zweryfikuj, czy nie słychać żadnych niepokojących dźwięków. Mogą to być np. skrzypienia lub trzaski –  bywa, że są one sygnałem destrukcji orbitrola. Wówczas najpewniej konieczny będzie przegląd, a w następnej kolejności – serwis.

8. Konsultacja z profesjonalistą

Jeśli zauważyłeś w swoim pojeździe problem z orbitrolem, dobrze jest się skonsultować ze specjalistą – doświadczonym mechanikiem lub osobą znającą się na układach kierowniczych. Osoby te będą w stanie określić kondycję omawianego przez nas komponentu i zaproponować naprawę lub wymianę.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Zastanawiasz się, na co jeszcze zwrócić uwagę w przypadku orbitrola? Na pewno warto podnieść maskę i spojrzeć na takie części omawianego przez nas komponentu, takie jak tuleje, tłoki oraz pierścienie uszczelniające – nie powinny być one brudne, uszkodzone czy wyeksploatowane.

Pamiętaj również o tym, aby przeprowadzać regularne kontrole orbitrola -wówczas szybko znajdziesz ewentualne „objawy” awarii, a jeśli zauważysz jakiekolwiek problemy, nie doprowadzisz do tych poważniejszych.

Należy również podkreślić, że podczas montażu orbitrola niezwykle istotne jest właściwe podłączenie przewodów. W sytuacji, gdy w trakcie  „odpalania” ciągnika dojdzie do nagłego wyrwania kierownicy, najpewniej nie został on właśnie niewłaściwie podpięty lub został nieodpowiednio złożony podczas montażu. Jeżeli nie wiesz, jak należy to zrobić lub masz wątpliwości co do stanu omawianego przez komponentu, zgłoś się do fachowców od hydrauliki siłowej.

Szukasz orbitrola w dobrych cenach? Przejrzyj ofertę Exparto i wybierz idealne komponenty do swojej maszyny!

<>

Redakcja
EXPARTO powstało z połączenia pasji, wytrwałości i wiary we własne możliwości. Dostarczamy kompleksowe rozwiązania producentom maszyn i dealerom sprzętu rolniczego od części do pierwszego montażu, części zamienne po hydraulikę i transmisję. Jesteśmy w stanie zaprojektować, wyprodukować i dostarczyć praktycznie każdy zamiennik. Cechują nas dopasowanie, elastyczność i szybkość reakcji. Jesteśmy partnerami naszych klientów, pracujemy na nasz wspólny sukces.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


close Moje konto

Logowanie

Zarejestruj się

Na adres e-mail zostanie wysłany odnośnik do ustawienia nowego hasła.


Twoje dane osobowe zostaną użyte do obsługi twojej wizyty na naszej stronie, zarządzania dostępem do twojego konta i dla innych celów o których mówi nasza polityka prywatności.

Twój koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy