
Jak ustawić zawory w C-360?
Aby silnik URSUSa C360 mógł prawidłowo działać, należy dbać o właściwą regulację jego zaworów i całą tę czynność wykonywać systematycznie. Dzięki temu będzie mógł cieszyć się on dłuższą żywotnością i efektywnością. Jak zatem ustawić zawory w C-360? Przeczytaj ten artykuł, a znajdziesz odpowiedź!
Dlaczego regulacja zaworów w C-360 jest istotna?
Okresowe sprawdzanie i regulacja luzu zaworowego w Ursusie C-360 są bardzo istotne ze względu na to, że bez wykonywania takich czynności mogą pojawić się poważne problemy z pracą silnika. Dlaczego jeszcze dobrze jest kontrolować luzy zaworowe?
1) Odpowiednie otwieranie i zamykanie zaworów
Z powodu zbyt małego luzu zawór może nie domykać się w100%, co nierzadko przyczynia się do: jego przegrzewania się, utraty kompresji czy wypalania gniazda zaworowego.
Z powodu zbyt dużego luzu może dochodzić z kolei do: stukania zaworów, opóźnionego otwierania zaworu, obniżonej mocy silnika, gorszego napełnienia cylindra mieszanką oraz większego zużycia paliwa.
2) Zwiększenie trwałości silnika
Systematyczna kontrola luzów zaworowych sprawia, że istnieje mniejsze niebezpieczeństwo destrukcji elementów układu rozrządu, takich jak: popychacze, wałek rozrządu, dźwignie czy same zawory.
3) Optymalna moc i spalanie
Odpowiedni luz wiąże się z właściwym czasem otwarcia zaworów, a to z kolei – z pełną mocą i mniejszym spalaniem paliwa.
4) Cicha i równa praca silnika
Z reguły producenci rekomendują kontrolowanie luzów zaworowych co 400 mth (motogodzin) lub nawet częściej, jeśli dochodzą do nas niepokojące odgłosy (stuki) lub silnik pracuje nieprawidłowo. Należy wykonywać omawianą przez nas czynność także po każdym zdjęciu głowicy silnika.
<>
Luz zaworowy C-360
Odpowiedni luz zaworowy sprawia, że silnik może we właściwy sposób pracować. Jaki luz zaworowy C-360 powinien być w przypadku zaworu ssącego? Jego wielkość musi kształtować się na poziomie 0,18-0,22 mm, a przy zaworze wydechowym – 0,28-0,32 mm, zarówno przy zimnym, jak i przy gorącym silniku.
Ustawianie luzu zaworowego w ciągniku Ursus C-360
W sytuacji, gdy luz zaworowy jest odpowiedni, szczelinomierz przesuwa się prawie swobodnie, lecz bez luzu między końcówką dźwigienki zaworu i trzonkiem zaworu. Jeżeli luz zaworu jest nieodpowiedni, trzeba odkręcić przeciwnakrętkę i przy wykorzystaniu wkrętaka (śrubokrętu) nastawić śrubę regulacyjną tak, aby powstała szczelina grubości szczelinomierza. Po regulacji należy silnie dokręcić przeciwnakrętkę.
Jak ustawić zawory w URSUS C-360? – instrukcja krok po kroku, sposób nr 1
Oto sposób ustawienia zaworów dla fachowca.
- Zdemontuj pokrywę zaworów, która z reguły znajduje się w górnej części silnika. Odkręć śruby, które blokują dostęp do zaworów. Wykonaj całą operację kluczem 13 mm. Spróbuj podważyć pokrywę przy pomocy śrubokręta, tak aby nie doprowadzić do destrukcji powierzchni uszczelniających.
- Ustaw pierwszy cylinder. Obróć wał korbowy zgodnie z kierunkiem pracy silnika. Na podstawie największego wychylenia popychaczy rozpoznasz pozycję GMP (główny martwy punkt). Aby go znaleźć, obracaj wał korbowy do chwili, gdy zawory pierwszego cylindra się zamkną. Monitoruj ruchy popychaczy – jesteś w pobliżu tego punktu, gdy elementy te przestają się ruszać. Jeśli chodzi o znacznik na kole zamachowym, musi on wskazywać 0 stopni.
- Dokonaj regulacji luzu zaworowego oraz jego pomiaru przy pomocy szczelinomierza. Jeśli chodzi o sam luz, zmierz go, wprowadzając blaszkę pomiędzy dźwigienkę a trzonek zaworu. Regulacji dokonaj, luzując przeciwnakrętkę i obracając śrubę regulacyjną. Kiedy ustawisz odpowiedni luz, dokręć przeciwnakrętkę, przytrzymując jednocześnie wspomnianą śrubę.
- Następnie zajmij się regulacją kolejnych cylindrów, w zgodzie z kolejnością zapłonu, powtarzając te same, opisane wyżej czynności.
5. Kiedy wykonasz wszystkie kroki, sprawdź, czy wszystkie elementy zostały dokręcone we właściwy sposób. Jeśli nie, dokręć je. Załóż następnie pokrywę zaworów z nową uszczelką, sprawdzając jednocześnie, czy olej nie wycieka.
6. Włącz silnik i przekonaj się, czy pracuje równo. Sprawdź, czy nie pojawiają się żadne dziwne odgłosy.
<>
Jak ustawić zawory w URSUS C-360? Sposób nr 2
- Przygotowanie:
- Ustaw ciągnik na płaskim podłożu.
- Sprawdź, czy silnik jest zimny.
- Zajmij się odkręcaniem pokrywy zaworów.
- Ustaw silnik na pierwszy cylinder w górnym martwym punkcie (GMP) na suwie sprężania.
- Ustawienie GMP:
- Obróć wał korbowy (przy pomocy korby bądź klucza przez otwór koła zamachowego), aż zawory 4. cylindra będą „tańczyć” (jeden będzie się otwierał, natomiast drugi zamykał) – wtedy 1. cylinder będzie w GMP na suwie sprężania.
- Ustawianie luzu:
- Korzystając ze szczelinomierza, zmierz luz pomiędzy dźwigienką zaworową a końcówką trzonka zaworu.
- Prawidłowy luz w przypadku zaworu ssącego powinien wynosić 0,20 mm, natomiast przy zaworze wydechowym – 0,30 mm.
- W sytuacji, gdy luz jest nieodpowiedni, poluzuj nakrętkę kontrującą i wyreguluj śrubą regulacyjną.
- Dokręć kontrę i sprawdź luz po raz kolejny.
- Kolejność zapłonu i kolejność regulacji zaworów:
- Kolejność zapłonu w Ursus C-360 wygląda następująco: 1–3–4–2.
- Kiedy ustawisz 1. cylinder – obróć wał korbowy o 180° (pół obrotu) i ustaw zawory 3. cylindra, potem 4., a na końcu 2.
- Zamontuj pokrywę zaworów.
- W sytuacji, gdy uszczelka jest uszkodzona, załóż nową.
- Dokręć pokrywę.
Jak wyregulować zawory w silniku URSUS C-360 – porady eksperta i sposób nr 3
Opisany powyżej sposób regulacji zaworów jest dla Ciebie zbyt trudny? Wypróbuj ten!
Aby sprawdzić i uregulować luzy, zawory konkretnych cylindrów trzeba ustawić kolejno w położeniu zamkniętym (tłok powinien znajdować się w górnym martwym punkcie przed suwem pracy).
Sposób ustawienia tłoka pierwszego cylindra w górnym martwym punkcie
Aby sprawdzić, czy jest to początek suwu pracy, można odłączyć od pompy przewód wtryskowy danego cylindra i, obracając wolno wałem korbowym, obserwować powierzchnię paliwa w otworze po odłączonym przewodzie. Drgnięcie paliwa oznacza początek jego tłoczenia, na tym cylindrze oba zawory (ssący i wydechowy) powinny być zamknięte. Możemy na tym cylindrze wyregulować zawory. W podobny sposób jesteśmy w stanie wyregulować luzy zaworów w pozostałych cylindrach, obracając za każdym razem wał korbowy o 180 stopni, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kolejność pracy cylindrów to: 1-3-4-2.
<>
Źle ustawione zawory w C-360 – objawy
Zdarza się, że zawory w C 360 są nieodpowiednio ustawione. Można wówczas zaobserwować takie symptomy, jak:
- nadmierne zużycie paliwa,
- przegrzewanie się silnika,
- utrata mocy silnika,
- problemy z rozruchem silnika,
- destrukcja silnika.
Najczęstsze problemy związane z ustawieniem zaworów w ciągniku URSUS C-360
Niektórzy zapominają o tym, że silnik URSUSa C 360 powinien być zimny w trakcie wykonywania całej operacji. Jeżeli będzie on gorący, może dojść do destrukcji tego elementu oraz błędów w pomiarach, a nawet do poparzenia.
Inne problemy związane z ustawianiem zaworów w tym ciągniku, to m.in. nieprecyzyjne dokręcanie przeciwnakrętek, nieprzeprowadzanie kontroli po ustawieniu całości czy niewłaściwe ustawienie luzu zaworowego.
Jak często trzeba regulować zawory w URSUS-ie 360?
Najlepiej przeprowadzać całą operację co 400 motogodzin. Jeżeli zauważysz jednak, że silnik działa w niewłaściwy sposób, należy ją wykonywać wcześniej.
Regulacja zaworów. Podsumowanie
Regulacja zaworów nie jest szczególnie prostym przedsięwzięciem. Jednak jeżeli zależy Ci na tym, aby ciągnik pracował we właściwy sposób, warto się jej nauczyć. Mamy nadzieję, że nasza instrukcja okaże się dla Ciebie maksymalnie pomocna.
<>