
Jak prawidłowo podłączyć orbitrol?
Orbitrol, określany też jako „hydrostatyczny zawór skrętu”, to powszechnie stosowany komponent w maszynach rolniczych, zwłaszcza w kombajnach oraz ciągnikach. Ale nie tylko. Jak prawidłowo podłączyć orbitrol i o czym należy pamiętać przed i po całej tej procedurze? W tym artykule znajdziesz odpowiedź.
Orbitrol – kilka praktycznych uwag
Warto na początku zaznaczyć, że orbitrol to zawór, który od lat 70. ma taką samą konstrukcję i podłącza się go w identyczny sposób przez 40 lat. Wspomaganie układu kierowniczego przez orbitrol polega na tym, że siła, jaką przykłada kierowca do koła kierownicy nie jest wykorzystywana do pokonania oporów skrętu kół, gdy znajdują się one na trudnym gruncie, lecz służy jedynie do uruchomienia układu sterującego (orbitrola) siłownikiem.
Jak podłączyć orbitrol z rozdzielaczem?
Zanim nastąpi właściwe podłączenie orbitrolu z rozdzielaczem, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.
<>
Co zrobić przed podłączeniem orbitrola?
Przed rozpoczęciem podłączania upewnij się, że orbitrol jest odpowiedni do Twojego układu. Różne orbitrole różnią się między sobą konstrukcją, wielkością i wydajnością, więc sprawdź parametry takie, jak:
- ciśnienie robocze,
- przepływ oleju,
- typ połączeń.
Orbitrol posiada cztery podstawowe porty hydrauliczne: dwa do wlotu i wylotu oleju (wejście i wyjście z pompy) oraz dwa do siłownika (sterowanie ruchem). Podłączenie tych portów jest kluczowe, aby zapewnić odpowiednią cyrkulację oleju oraz precyzyjne sterowanie.
Co zrobić po podłączeniu orbitrola?
Po podłączeniu orbitrola należy wykonać poniższe czynności.
- Zabezpieczyć ciągnik przed poruszaniem się i podnieść oś przednią.
- Uruchomić silnik i odczekać ok. 2 minut na obrotach biegu jałowego.
- Na obrotach biegu jałowego obrócić kierownicą maksymalnie 4 razy, do oporu w obie strony, aby mogło ujść powietrze z układu.
- Zatrzymać silnik.
- Przeprowadzić kontrolę szczelności wszystkich połączeń i rozprowadzeń układu hydraulicznego oraz hydrostatycznego układu kierowniczego.
<>
Prawidłowe podłączenie orbitrola
Zanim zamontujesz nowy orbitrol, sprawdź, czy jest on pozbawiony jakichkolwiek zanieczyszczeń. Zachowanie czystości na każdym etapie wymiany jest ważne do tego, aby uniknąć kosztownych awarii oraz przedłużyć żywotność układu hydraulicznego. A oto, jak powinno wyglądać prawidłowe podłączenie orbitrola.
- Zacznij od przykręcenia orbitrola.
- Wielowpust wałka od kierownicy wsuń w wielowpust w orbitrolu, przykręcając całość czterema śrubami.
- Po przykręceniu koło kierownicy powinno delikatnie się obracać.
- Później podłącz przewody. Kolejność nie ma tutaj większego znaczenia. Patrząc od strony portów olejowych wieloklin znajduje się u góry, natomiast 4 otwory olejowe ujęte są symetrycznie w kwadracie: lewy górny (oznaczony jako T, czyli powrót oleju), lewy dolny (P, czyli przewód ciśnieniowy od pompy), prawy górny (skręca w lewo), prawy dolny (skręca w prawo).
Rozbieranie orbitrola – czy ma sens?
Jeżeli orbitrol rozbierze się na części i źle złoży z powrotem, grozi to tym, że po uruchomieniu silnika może dojść do uszkodzenia rąk.
Najczęstsze awarie orbitroli
Orbitrole, podobnie jak wiele innych komponentów, ulegają czasem awariom. Jeśli chodzi o uszkodzenia, najczęściej dochodzi do wycieku na wałku napędowym. W takich sytuacjach najczęściej wymienia się ten komponent lub regeneruje suwaki. Warto pamiętać, że w przypadku wymiany konieczne jest prawidłowe podłączenie przewodów – w przeciwnym wypadku dojdzie do nagłego wyrwania kierownicy. Jeśli pojawiają się problemy związane z utrzymywaniem prostej jazdy, najpewniej trzeba naprawić z kolei układ kierowniczy.
Jak podłączyć orbitrol w ciągniku? Podsumowanie
Podłączanie orbitrolu w ciągniku nie jest szczególnie proste, jednak – aby nie popełnić błędu – warto kierować się powyższymi wskazówkami. Zauważyłeś, że nadaje się on do wymiany? W takim razie przejrzyj ofertę Exparto i wybierz ten idealny dla siebie!
<>