zużyte koło pasowe objawy
5 cze

Jak rozpoznać objawy zużytego koła pasowego w ciągniku?

Porady rolnicze

Koła pasowe są powszechnie wykorzystywane w przekładniach pasowych. Pracują pod dużymi obciążeniami, dlatego powinny być wykonywane z solidnych materiałów. W maszynach rolniczych przenoszą one napęd na inne podzespoły, np. pompy czy alternatory. Co rozpoznać, że koło pasowe się zużywa? Odpowiadamy.

Co to jest koło pasowe?

Koło pasowe to element, który powinien przekazywać ruch obrotowy między wałami urządzeń. Dzięki niemu można też stłumić naprężenia i wibracje będące efektem cyklu pracy silnika, Składa się z dwóch elementów: wieńca oraz piasty.

Można wyróżnić trzy jego rodzaje:

  • koła płaskie – wykorzystuje się je głównie w prostych układach przenoszenia napędu, w których nie są potrzebne ani duże prędkości obrotowe, ani duża moc. W sposób prosty można je montować i eksploatować, jednak cechują się jednocześnie ograniczoną wydajnością,
  • koła zębate – dokładnieprzenoszą ruch i dają możliwość osiągnięcia wysokich prędkości obrotowych,
  • koła klinowe – to najwszechstronniejsza opcja która może pochwalić się atutami obu wyżej opisanych kół; ich budowa gwarantuje dużą moc przenoszenia oraz stabilną pracę; olejne ich zalety łatwość montażu i eksploatacji.

Oprócz tego można dokonać podziału na:

  • klasyczne koło pasowe – pomiędzy dwoma metalowymi elementami znajduje się gumowa bądź elastomerowa wkładka rozpraszająca energię. gumowa lub elastomerowa wkładka, której zadaniem jest wchłanianie drgań wału korbowego, 
  • koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych (TVDC)- zbudowane jest z wyważarki harmonicznej i izolatora drgań: izolator drgań  pochłania i izoluje wibracje, do których powstania dochodzi w pomocniczym napędzie pasowym, wyważarka harmoniczna też pochłania wibracje.

<>

Uszkodzone koło pasowe w ciągniku – to warto wiedzieć!

Warto pamiętać, że nadmierne luzy w połączeniu wpustowym omawianego przez nas elementu z wałem korbowym niekoniecznie oznaczają destrukcję koła. Przyczyną może być zużyty wpust lub wał korbowy.

Zużyte koło pasowe – objawy

Nie wiesz, dlaczego omawiany przez nas element się zużył np. w traktorze? Sprawdź w takim razie poniższe objawy koła pasowego, które wskazują na to, że zostało ono zużyte.

Wibrujący silnik

W przypadku  koła pasowego , które uległo destrukcji, możesz zauważyć, że silnik w niepokojący sposób wibruje – to tak naprawdę pierwszy symptom omawianego przez nas problemu. Objaw jest na tyle silny, że można go odczuć (zwłaszcza przez osobę prowadzącą pojazd) podczas prowadzenia auta. Jednak nie będzie będzie go sygnalizować żadna kontrolka na desce rozdzielczej.

Nieodpowiednia praca rozrządu

Kiedy dochodzi do zerwanego lub osłabionego połączenia między elementami wykonanymi z metalu a pierścieniem z gumy, skutkuje to przesunięciem znaczników rozrządu. Jeżeli koło pasowe nie posiada oznaczenia pozycji wału korbowego, można je nanieść na piaście i zewnętrznym pierścieniu. Brak współosiowości tych znaków da się łatwo zauważyć przy wykorzystaniu stroboskopu.

Uszkodzony alternator

Jednym z zadań kół pasowych jest dostarczenie energii do alternatora. Jeśli dojdzie do ich destrukcji, alternator przestaje się obracać i produkować prąd.

Nieodpowiednia praca na biegu jałowym

Koło pasowe powinno radzić sobie z różnymi prędkościami. Niektórym najciężej jest pracować na biegu jałowym. Jeśli doszło do destrukcji koła, praca na biegu jałowym będzie przebiegać w sposób nieregularny. Jest to efekt zbyt dużego ruchu w części tłumiącej.

Skręcanie się pasów

Skręcanie się pasów to kolejny objaw uszkodzonego koła pasowego, na który należy zwrócić uwagę. Co więcej, krawędzie paska będą wyglądały na mocno zdarte.

Wyraźny pisk

Koło pasowe, które uległo destrukcji, może wydawać piszczący dźwięk i robić niepokojący hałas podczas obrotu, którego nie da się wyeliminować poprzez regulację napięcia paska. Podobne odgłosy mogą również pochodzić od innych podzespołów napędzanych tym samym paskiem.

Za duży ruch napinacza

W sytuacji, gdy elastyczny tłumik drgań zaczyna funkcjonować w sposób, który nie jest prawidłowy, wibracje przenoszą się na napinacz. Niektórzy określają ten objaw trzepotaniem w ramieniu napinacza. Wówczas nie może spełniać on dobrze swojej roli. Podobny skutek może być wywołany awarią koła wybiegowego alternatora.

Inne objawy zużytego koła pasowego

Niekiedy dochodzi też do zwiększenia się temperatury w kołach. Skrzynia biegów może też wydawać niepokojące dźwięki np. stukanie, metaliczne odgłosy czy wspomniane już piszczenie. Może też dojść do destrukcji różnych elementów skrzyni (a konkretnie np, jej kół zębatych), a także uszkodzenia innych podzespołów silnika. Elementy te są podatne ciągłe wibracje o wysokiej częstotliwości, co prowadzi do awarii mechanicznych.

<>

Uszkodzone koło pasowe w ciągniku – przyczyny awarii

Istnieje kilka podstawowych powodów, które doprowadzają do destrukcji koła pasowego.

1) Ciepło

Jedną z przyczyn, która może doprowadzić do uszkodzenia koła pasowego, jest ciepło, w które przekształcają się wibracje na skutek elementów elastomerowych tłumika. Wówczas temperatura w środku elastomeru wzrasta, a proces wulkanizacji zaczyna się od początku. Zbyt duże wibracje mogą być efektem nieudanego wtrysku.

2) Drgania, zanieczyszczenia i wilgoć

Koło pasowe z założenia ma niwelować drgania, które doprowadzają finalnie do uszkodzeń mechanicznych, np. wyszczerbień czy nierówności. Omawiany przez nas element może też rdzewieć na skutek wilgoci oraz zanieczyszczeń.

4) Wycieki płynów eksploatacyjnych

Tłumik harmoniczny nie lubi oleju i innych płynów. Element odpowiadające za tlumienie na kole pasowym wału korbowego jest zrobiony z EPDM lub gumy naturalnej (NR).Nieszczelna uszczelka wału korbowego może prowadzić do zanieczyszczeń może doprowadzić do zanieczyszczeń gumowych lub elastomerowych podzespołów tłumika, co prowadzi do jego uszkodzenia.

5) Pękanie

Do zniszczenia koła pasowego może dojść również na skutek pęknięcia pierścieni bezwładnościowych. Wówczas pierścień może się oddzielić od zespołu tłumika, co z kolei może doprowadzić do destrukcji kolejnych elementów, np. chłodnicy.

6) Nieodpowiedni pas

Pas, który jest za ciasny, może doprowadzać do tego, że elementy napędu paska pomocniczego zostają obciążane, ale także sam tłumik harmoniczny na skutek dodatkowego napięcia. Dodatkowe napięcie może nie tylko zwiększyć obciążenie, ale także dostarczyć więcej energii cieplnej do koła pasowego wału korbowego, co może prowadzić do podgrzania elastomeru aż do jego stopienia.

7) Nieodpowiedni montaż

Nie należy montować tłumika z wykorzystaniem młotka. Często doprowadza to do destrukcji podzespołów znajdujących się wewnątrz. Kolejnym błędem jest ponowne korzystanie ze śrub w celu dociśnięcia tłumika do czoła wału korbowego. 

8) Nieodpowiedni demontaż

Przy wyciąganiu koła pasowego należy korzystać z odpowiednich procedur i narzędzi. Przede wszystkim należy jednak pamiętać o tym, aby nie naciskać na zewnętrzny pierścień lani próbować go ściągać, korzystając z młotka.

Wymiana koła pasowego

Jeśli dojdzie do wyżej opisanych sytuacji, warto wymienić koło pasowe – niekiedy potrzebna jest tutaj pomoc mechanika. Tego typu komponenty znajdziesz w Exparto. Odkryj pełną naszą ofertę i wybierz idealne części do swojej maszyny rolniczej!

<>

Redakcja
EXPARTO powstało z połączenia pasji, wytrwałości i wiary we własne możliwości. Dostarczamy kompleksowe rozwiązania producentom maszyn i dealerom sprzętu rolniczego od części do pierwszego montażu, części zamienne po hydraulikę i transmisję. Jesteśmy w stanie zaprojektować, wyprodukować i dostarczyć praktycznie każdy zamiennik. Cechują nas dopasowanie, elastyczność i szybkość reakcji. Jesteśmy partnerami naszych klientów, pracujemy na nasz wspólny sukces.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


close Moje konto

Logowanie

Zarejestruj się

Na adres e-mail zostanie wysłany odnośnik do ustawienia nowego hasła.


Twoje dane osobowe zostaną użyte do obsługi twojej wizyty na naszej stronie, zarządzania dostępem do twojego konta i dla innych celów o których mówi nasza polityka prywatności.

Twój koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy