
Pęknięta tuleja cylindra - objawy
Zauważyłeś, że silnik w ciągniku nierówno pracuje? A może w ogóle nie dasz rady go uruchomić? W takich sytuacjach warto zastanowić się, czy nie są to przypadkiem objawy pękniętej tulei cylindra. Jak ją rozpoznać i jakie mogą być przyczyny pęknięcia? Odpowiadamy.
Czym jest tuleja w cylindrze?
Tuleja cylindra to istotny element konstrukcji silnika spalinowego. Pełni on funkcję powierzchni roboczej, po której dochodzi do poruszania się tłoka. Zastosowanie wymiennych komponentów umożliwia regenerację lub wymianę samej tulei w przypadku jej zużycia lub uszkodzenia – nie trzeba wymieniać, w związku z tym, całego bloku silnika. Występują dwa rodzaje tulei. Oto one.
Tuleje mokre:
- stykają się z płynem chłodniczym w sposób bezpośredni, co przyczynia się do lepszego odprowadzania ciepła,
- łatwiej je wymienić, ale są one bardziej wymagające, jeżeli chodzi o uszczelnianie.
Tuleje suche:
- montuje się je w bloku bez styczności z płynem chłodniczym.
- trudniejsze jest je wymieniać, ale zapewniają one większą sztywność konstrukcji.
<>
Przyczyny uszkodzeń tulei cylindra
Można wyróżnić dwie główne przyczyny awarii tulei cylindra.
- Niedokładne oczyszczenie lub brak wykonania takiej czynności w przypadku kanału, do którego wchodzi tuleja.
- Dolewanie zimnej wody przy rozgrzanym silniku (trzeba poczekać, aż on ostygnie).
Jakie są objawy pękniętej tulei cylindra?
Ubytek płynu chłodniczego
W sytuacjach, gdy dochodzi pęknięcia tulei, płyn chłodniczy nierzadko trafia do komory spalania lub układu smarowania. Objawia się to poprzez:
- częstą potrzebę uzupełniania płynu chłodniczego,
- brak widocznych wycieków płynu na zewnątrz silnika.
W wyniku przenikania płynu do komory spalania dochodzi do jego spalania – w efekcie powstaje biały dym, który wydobywa się z układu wydechowego, zazwyczaj natychmiast po uruchomieniu silnika. Zauważyć można także wówczas nierówną pracę silnika. W przypadku dłuższego postoju ciągnika może trafić większa ilości płynu do komory spalania, co z kolei przyczynia się często do zblokowania silnika podczas uruchamiania urządzenia.
Wyrzucanie płynu chłodniczego z zbiornika wyrównawczego
Pęknięcie tulei, szczególnie poniżej komory spalania, może sprawić, że płyn chłodniczy przedostanie się do układu smarowania, co nierzadko prowadzi do powstania podwyższonego poziomu oleju w silniku i zabarwienia na kolor mlecznobiały.
Wyrzucanie płynu chłodniczego z zbiornika wyrównawczego
Gazy z komory spalania czasem przedostają się na skutek pęknięcia tulei do układu chłodzenia, co przyczynia się do pojawienia się pęcherzyków powietrza w zbiorniczku wyrównawczym, spienienia płynu chłodniczego oraz zwiększenia ciśnienia w układzie chłodniczym, co z kolei doprowadza do wyrzucania płynu na zewnątrz.
Objawy pękniętej głowicy
Powyżej opisaliśmy dwa główne objawy pękniętej głowicy:
- przedostanie się płynu chłodniczego do komory spalania,
- przedostanie się płynu chłodniczego do układu smarowania.
<>
Wymiana czy naprawa pękniętej tulei? Co wybrać?
Zastanawiasz się, jakie kroki podjąć w przypadku podejrzenia pęknięcia tulei cylindra? Oto, co powinieneś zrobić.
- Test na obecność spalin w płynie chłodniczym: dzięki niemu można wykryć przenikanie gazów spalinowych do układu chłodzenia.
- Pomiar kompresji: umożliwia on wykrycie utraty szczelności w cylindrze.
Zdecydowanie polecamy wymianę tulei. Ważne też, aby tę uszkodzoną wyrzucić – mechanik nie jest w stanie jej naprawić.
Pęknięta tuleja cylindra – mały wielki problem
Pękniecie tulei to duży problem, ponieważ wpływa na uszkodzenie innych podzespołów, wzrostu temperatury i rozgrzania się silnika, przedostania się płynu do oleju i układu smarowania, może tez prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika (np. jego zatarcia). Trzeba zatem reagować jak najszybciej.
Jak rozpoznać pęknięcie tulei? Podsumowanie
Wiesz już, jakie mogą być przyczyny i symptomy omawianego problemu. Powiedzieliśmy również kilka słów o tym, w jaki sposób go zdiagnozować. Zastanawiasz się, gdzie kupić nową tuleję? Szeroki wybór tego typu komponentów znajdziesz w Exparto!
<>